رزومه و CV چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ تاریخ انتشار

CV چیست؟

دوره زندگی (CV) سرنام Curriculum Vitae نوع خاصی از رزومه است. CV یک سند بزرگ است که می‌تواند در دو یا تعداد بیشتری صفحه آماده شود و عمدتا شامل جزییات زیادی در ارتباط با دستاوردهای فردی متقاضی یک کار است. این سند، فراتر از یک بیوگرافی شغلی ساده به شمار می‌رود. CV تمامی جزییات تحصیلی فردی به همراه دستاوردهای مرتبط با فرد همچون آثار چاپی، جوایز و افتخاراتی که کسب کرده را شامل می‌شود. این سند باید ترتیب زمانی داشته باشد و چشم‌اندازی از تمامی فعالیت‌های فردی متقاضی ارائه کند. به همین دلیل CV یک سند ثابت است و در نتیجه امکان به‌کارگیری آن برای فرصت‌های شغلی مختلف فراهم است. همچنین به این نکته دقت کنید که CV در بیشتر موارد همراه با توصیه‌نامه‌‌ای است.

رزومه چیست؟

رزومه (resume) سند کوتاهی است که بیشتر از یک صفحه نیست، زیرا خواننده زمان زیادی را صرف خواندن آن نمی‌کند. هدف رزومه آن است که به افراد کمک کند از یک رقابت در زمینه احراز یک شغل با موفقیت خارج شوند. متقاضایان کار باید رزومه خود را متناسب با فرصت‌های شغلی که در نظر دارند آن‌ها را کسب کنند آماده کنند. در حقیقت، افردی که رزومه آن‌ها متناسب با فرصت شغلی یک شرکت آماده شود و به نیازهای کسب‌وکار پاسخ دهد شانس بهتری برای احراز یک شغل را دارند. در زمان آماده‌سازی رزومه، بهتر است ترتیب تاریخی تجارب، مدارک و گواهی‌نامه‌هایی که دریافت شده رعایت شود، هرچند برخی کارشناسان بر این باور هستند که این‌کار خیلی ضروری نیست. به‌طور خلاصه، رزومه را باید یک سند کاملا سفارشی توصیف کنیم.

رزومه و CV چه تفاوتی با یکدیکر دارند؟

همان‌گونه که اشاره شد، تفاوت‌هایی میان این دو واژه وجود دارد. با این‌حال، سه تفاوت مهم طول، هدف و طرح در این زمینه وجود دارد. رزومه یک متن چیکیده کوتاه از مهارت‌ها و تجربیان فرد در یک یا دو صفحه است، اما CV سندی است که جزییات مختلفی درون آن قرار دارد و می‌تواند بیشتر از دو صفحه باشد. رزومه برای هر فرصت شغلی به شکل سفارشی‌شده آماده می‌شود، در حالی که CV سند ثابتی است و بیشتر توصیه‌نامه همراه آن در زمان احراز مشاغلی در حوزه‌های مهم مورد توجه قرار می‌گیرد. CV ترتیب تاریخی روشنی دارد که تمامی فعالیت‌های حرفه‌ای فرد را شامل می‌شود، در حالی که در رزومه این امکان فراهم است تا محتوا را به گونه‌ای وارد کرد که ابتدا بهترین و شاخص‌ترین نکات مربوط به فرد را شامل شود و در ادامه به موارد کم اهمیت‌تر بپردازد. اصلی‌ترین تفاوت رزومه و CV در این است که CV یک رکود کامل از تاریخچه شغلی فرد است، اما رزومه فهرست مختصر و هدفمندی از مهارت‌ها و دستاوردهای فرد را شامل می‌شود. به همین دلیل در زمان نگارش این دو سند به دو اصل زیر دقت کنید:

  • CV: طولانی، پوشش‌دهنده تمامی فعالیت‌های حرفه‌ای فرد و یک سند ثابت است.
  • رزومه: کوتاه، بدون قواعد قالب‌بندی خاص و سندی است که امکان سفارشی‌سازی آن وجود دارد.

این دو مفهوم در جهان چه کاربردهایی دارند؟

رزومه یک سند درخواست‌نامه است که بیشتر در ایالات متحده، کانادا و ایران ترجیح داده می‌شود. افراد ساکن در کشورهایی شبیه به ایالات متحده و کانادا زمانی‌ از CV استفاده می‌کنند که درخواست شغلی در کشورهای دیگر قرار داشته باشد یا به دنبال کسب کرسی در یک محیط پژوهشی و تحقیقاتی همچون دانشگاه هستند. در کشورهایی نظیر انگلستان، ایرلند و نیوزلند CV در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود و رزومه کاربرد خاصی ندارد. به‌طور کلی، CV در اروپا نمونه غالب است و حتا قالب استانداری به‌نام CV اتحادیه اروپا برای آن آماده شده است. در آلمان CV تحت عنوان Lebenslauf شناخته شده و یکی از اسناد درخواست‌نامه معتبر در این شکرو است که متقاضیان شغل در آلمان باید آن‌را آماده کنند. در کشورهایی نظیر استرالیا، هند و آفریقای جنوبی اصطلاح رزومه و CV معادل یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. اصطلاح رزومه بیشتر برای مشاغل بخش خصوصی و CV هنگام درخواست برای مشاغل خدماتی عمومی استفاده می‌شود.

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg